Osaka, Nara, Hamamatsu en Fuji - Reisverslag uit Fujikawaguchiko, Japan van De Broekmannen - WaarBenJij.nu Osaka, Nara, Hamamatsu en Fuji - Reisverslag uit Fujikawaguchiko, Japan van De Broekmannen - WaarBenJij.nu

Osaka, Nara, Hamamatsu en Fuji

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg De Broekmannen

12 Oktober 2017 | Japan, Fujikawaguchiko

Ma 9/10 ’s avonds, Kyoto. Heerlijk gegeten in restaurant onder hotel. Grappige is dat ivm ruimtegebrek in de steden, de gebouwen ook in de hoogte goed worden benut. Veel restaurants zitten op de 3e of 4e etage in een gebouw en beneden staat dan een bord met daarop het menu en de etage. Dit restaurant zat in de kelder en bleek een bbq restaurant te zijn. Iedere tafel had zijn eigen elektrische bbq in het midden. Wij hebben er heerlijk gegeten, kip en rund met gebakken rijst erbij en groenten.

Leukigheid vd dag: In alle hotelkamers en ryokans is van alles voorhande; wegwerp-kammen, borstels, tandenborstels met tandpasta, dagcreme, lotions, scheermesjes, wattenstaafjes en kimono’s (soms zelfs een pyjama) en slippers. Er hangt altijd een zaklamp en er is vaak voetverlichting voor als je ’s nachts naar het toilet moet. Overal hebben we een koelkastje en staat er een theesetje te wachten. Hoe gastvrij…

Di 10/10 We gaan zoals al eerder bedacht nog een keer het Bamboo Forest proberen, daar waar het zondag zo druk was. Nu is het veel beter te doen. We rijden wel een half uurtje rond om een parking te vinden maar dat ligt meer aan ons Japans dan aan de drukte. Het is een smal stuk bos met alleen bamboe bomen en best leuk om even door heen te struinen, het is er ook lekker koel vanwege de schaduw. Daarna rijden we door naar Osaka. Ons hotel zit vlakbij het Osaka kasteel en na het inchecken op de 22e etage (!) met geweldig uitzicht over de stad, lopen we naar het kasteel. Natuurlijk is het weer prachtig en groots en mooi….
Vanaf het kasteel pakken we de metro naar het centrum van Osaka. Kaartjes kopen is inmiddels al geen probleem meer. Zelfs in het Japans komen we er wel uit. Bizar dat dat toch vrij snel lukt. Google maps is ook vreselijk handig ivm de juiste routes en uitstaphaltes dus we zijn er in een oogwenk. Heel handig is het mobieltje wat op onze hotelkamer staat en tijdens het verblijf gratis gebruikt kan worden, incl internet en gratis bellen naar een groot deel vd wereld. Helaas niet naar Europa maar Wilf belt wel even met vriend Alan in Amerika. Onderweg gebruik ik ook Maps op deze telefoon, scheelt weer batterij van mijn eigen mobiel. We gaan eerst naar de Umeda skytower. Het op 13 na hoogste gebouw van Osaka. Het gebouw bestaat uit twee torens van elk 40 verdiepingen, die aan de top worden verbonden met bruggen en een roltrap en hij is 173 meter hoog. Van buiten is het al een coole toren maar we willen er bovenop tijdens de zonsondergang. Bijzonder is vooral de schuine roltrap die vd ene flat naar de andere loopt. Boven zien we de zon ondergaan, een prachtige grote Japanse rode zon…
Daarna naar de wijk Dotonbori, de neonverlichting in deze wijk is geweldig. Er is oa een lichtreclamebord vd Glico man, deze rent als sinds 1935 op dit bord. Het stikt er vd winkels en restaurantjes en wij gaan voor de Kobo beef. We eten heerlijk buiten aan het water.

Wo 11/10 Nara is een stadje, niet ver van Osaka en aan de voet van berg Wakakusa en is voornamelijk bekend van de tempels en de 1200 herten die er vrij rondlopen. De herten die hier rondlopen worden als heilig beschouwd. Er staan hier heel veel tempels bij elkaar en we besluiten er 2 te bezoeken. Eerst naar de Kasuga Taisha, heel bijzonder vanwege de met mos begroeide duizenden lantaarns langs het pad en overal tussendoor de hertjes. Daarna naar de Todaji Tempel. Een beetje een gekkenhuis, er werden koekjes verkocht voor de herten en daarom was het er heel druk met herten en kinderen. In deze tempel staat een hele grote boedha, de Daibutsuden, hij meet 16,2 meter en weegt 500 ton. Hierna rijden we een flink stuk naar Hamamatsu. Wij hebben daar een ryokan gereserveerd met een balkon aan een meer, weer even lekker relaxen. We hebben prachtig uitzicht en gaan ook nog even lekker de onsen in. Slapen doen we weer op een futon maar ook dat went al.

Do 12/10 We gaan vroeg op pad want we gaan rijden naar de Mount Fuji, of zoals de Japanners zeggen Fuji San. Het weer kan wat gaan rommelen, volgens de voorspellingen (het is nu nog ruim 30 C en onbewolkt) dus we gaan vroeg op pad. De Fuji staat een groot deel vd tijd in de wolken zelfs als het verder heel mooi weer is, dus we zijn benieuwd. Eerst nog even naar de tempel in het dorp en daarna rijden we naar Fuji.
Op 100 km afstand zien we de reus al liggen, een klein wolkje erboven, dat komt goed. Gaaf hoor, wat een enorme berg….3776 meter hoog. En eigenlijk geen berg maar een vulkaan. Hij is voor het laatst uitgebarsten in 1707 en tot op vandaag nog actief. De vulkaan behoort tot één van de drie heilige bergen in Japan. Daarnaast staat hij ook op de lijst van UNESCO als cultureel werelderfgoed van Japan. Als we in de buurt komen maken we nog even een mooie yellow-line foto en we zien al wat meer wolken komen. Als we bij ons hotel aankomen, vlak onder de Fuji (het uitzicht zou prachtig moeten zijn) is er geen berg meer te bekennen. Jammer maar gelukkig hebben we hem onderweg wel mogen bewonderen. Ons hotel heeft op de 4e etage weer een heerlijk badhuis en vanuit het bad zou je de Fuji mooi kunnen zien… Nou wie weet morgenochtend. Hoewel de weersvoorspellingen er niet goed uitzien voor de komende dagen, alleen maar regen en 15-20 C. Tot nu toe hebben we enorm geboft met het weer, de laatste 5 dagen 30 C en alleen maar blue sky! We lopen wat door het dorp, kopen nog wat koelkastmagneten en Kitkat en eten bij een Indiaas restaurant, ff want anders dan al dat Japans….

• 12 Oktober 2017 - 15:49

Sis En Cleansis:

Mooi om te lezen al die belevenissen! En leve FT!

• 12 Oktober 2017 - 15:58

......vervolg: Jammer dat Mt Fuji even foetsie is! We zullen duimen voor beter weer! Jullie gaan zo naar de vrijdag toe! Nog even genieten!

• 13 Oktober 2017 - 02:34

Fab:

Wat n reis... kon niet slapen en wat doe je dan.... gaaf hoor! Hier komend weekend 20 graden dus ook wij mogen niet mopperen! Geniet lekker daar! Xf