Whitfield, Lake Country - Reisverslag uit Kelowna, Canada van De Broekmannen - WaarBenJij.nu Whitfield, Lake Country - Reisverslag uit Kelowna, Canada van De Broekmannen - WaarBenJij.nu

Whitfield, Lake Country

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg De Broekmannen

08 Oktober 2016 | Canada, Kelowna

Maandag van Hinton door Jasper Nat. park. We komen al heel snel 2 vechtende bulls tegen, 2 mannetjes elanden die aan het vechten zijn om een vrouwtje die geduldig iets verderop staat te wachten. Wat een lawaai die geweien die tegen elkaar slaan. Ik was even bang dat er eentje het loodje ging leggen maar gelukkig nam een van de mannetjes het hazenpad. De ander liep hijgend en trots naar het vrouwtje terug. Daarna naar de Athabasca gletsjer, halverwege het Jasper Nat. park. Er is een combi ticket voor een busrit naar de gletsjer en een bezoek aan de skywalk, een glazen brug over een stuk van de vallei. Echter er is nog maar tijd voor 1 vd 2 attracties dus we nemen de bus en gaan morgenochtend naar de skywalk.
We rijden de gletsjer op, stijl omhoog met een soort amfibie voertuig met mega dikke banden die max 18km per uur kan rijden. Het is er prachtig. Op de gletsjer is het koud maar vooral ook spekglad. Als wij enkele Aziaten keihard onderuit zien gaan (hoofd tegen het ijs) krijg ik toch wel wat angst en durf geen stap meer te zetten. De andere Aziaten lachen zich echter helemaal krom. Wat een leedvermaak zeg. Ik word terug geholpen door een man met sneeuwijzers onder zijn schoenen. Achteraf hebben wij ook erg gelachen om de vallende Chinezen en hun telefoons die meters ver over het ijs gleden… Er was zelfs 1 Chinees die 2x onderuit ging.
Op naar het Sunwapta Falls Resort, in the middle of nowhere, geen internet, geen telefoon bereik en de stroom viel af en toe ook nog uit. Daar gegeten in het restaurant, een stoofpotje van eland, een beetje droog vlees met een lichte wildsmaak. Later nog de sterrenhemel bewonderd, niet normaal hoeveel sterren we hier kunnen zien.

Dinsdag 4/10, Wilf is jarig en Ik heb en paar kleine cadeautjes meegenomen. We gaan eerst naar de Sunwapta falls die heel dichtbij liggen.
Daarna naar de Skywalk. We worden er met de bus heen gebracht en blijken samen met een Amerikaan uit Seattle deze rit om 11 uur geboekt te hebben. Heel fijn want de dag ervoor zagen we zeker 100 Aziaten over de skywalk lopen toen wij er langs reden. Nu waren we dus maar met z’n 3-en. Gaaf en we konden van elkaar foto’s maken. Het is een brug met glazen vloer boven een enorm ravijn, heel bijzonder om daar samen op te staan.
Weer terug met de bus. Daar weer aangekomen stonden er heel veel toeristen klaar voor de volgende rit. Ik ging even naar het toilet en ineens bedenk ik me dat ik mijn zonnebril niet kan vinden. Zou hij in de bus liggen? Snel terug, de bus sluit net de deuren en ik ren erheen. Gelukkig ziet de chauffeur me en mag ik binnen kijken naar mijn bril. De bus zit alweer vol met Aziaten en 1 ervan vindt gelukkig mijn Rayban onder een stoel, "You ale velly lucky”! (lees met een Chinees accent ;-) Inderdaad dat scheelde heel weinig….
Daarna door naar Lake Peyto, een prachtig turquoise meer waar we wel even voor moesten klimmen maar het uitzicht was echt fantastisch.
Iets verder in Jasper hadden we weer bereik, snel naar Frans gebeld zodat hij zijn zoon kon feliciteren. In NL was het al 22.30 en de arme man was al de hele dag aan het bellen geweest.
Door naar Canmore over de snelweg. Wat een leuk plaatsje. We vinden een motel midden in het centrum, het Bow Valley motel. Geborreld in een pub en daarna heerlijk gegeten bij de Mexicaan.

Woensdag nog een nacht bijgeboekt in hetzelfde motel. Een beetje afgedongen omdat de prijs bij Booking 20 euro goedkoper was.
Daarna gevraagd of ze nog een leuke route wist voor die dag en ik kreeg wat tips. Ze gaf me ook een bearspray mee want hoewel er nu minder beren in de regio zijn was er de week ervoor toch nog eentje uit een appelboom in de tuin van een inwoner van Canmore gehaald.
Een mooie route gereden door Kananaskis en een trial gelopen, bergop, waardoor we de dag erna spierpijn in de beentjes hadden. De berenspray bleek helaas of misschien gelukkig, niet nodig.
Een wasje gedaan bij de locale wasserette en daarna gegeten bij een pizzeria die snoeiharde opera muziek op had staan.

Donderdag via de Bow Valley road naar Lake Louise gereden. Deze weg staat bekend om het vele wild maar wij zagen niks helaas. Ik dacht wel op een gegeven moment, wat een boel pluisjes hier, het bleek te sneeuwen….. Gelukkig maar een kleine bui. Lake Louise is mooi maar het was zwaar bewolkt. Daarna door Yoho park en Glacier park naar Revelstoke gereden, helaas hadden we wat regen onderweg. Wel nog een korte trial gedaan bij Giant Cedars, megadikke en hoge cedar bomen. We vinden weer een motel in het centrum, Revelstoke Lodge en ook dit is een leuke oudere plaats. Grappig is dat een nephert bij de entree van het motel een Pokestop is, ik kan dus ballen vangen ;-0
Gegeten in een sportcafe waar ze naast een honkbalwedstrijd, muziek van Rush op hadden staan, geweldig! Wilf moest een traantje weg pinken bij zoveel moois.
Ik nam als toetje een Blueberry tea, een thee met daarin Amaretto en Grand Marnier.
Terug in het motel kijken we naar de nieuwsberichten over de orkaan Matthew. Hij gaat richting Georgia, Brunswick. Daar woont Alan, een vriend van Wilf. Hij sprak hem een paar dagen geleden nog en hij dacht dat het allemaal wel los zou lopen. Echter nu is hij niet meer bereikbaar en waarschijnlijk geëvacueerd. We duimen voor hem en zijn moeder!

Vrijdag, even uitgeslapen tot 9 uur. Daarna ontbijt bij de locale bakker, lekkere croissantjes met thee. Meestal eten we 's ochtends uit de achterklep van de auto, broodjes met pindakaas. Ook heel lekker hoor en vaak op een erg mooie locatie. We rijden naar de Okanagan vallei, het wijngebied van BC. Voor het eerst deze trip heel veel regen onderweg. We stoppen nog voor een korte trial bij een suspension bridge, een hangbrug bij een waterval. Mooi en gelukkig even droog. De bergen worden lager en de herfstkleuren zijn hier prachtig.
Daarna een tussenstop bij de Walmart. We kopen wat voor ons aanstaande buurmeisje en wat voor Jana's baby, hopelijk een stoer jongetje ;-) Een BC football-cap voor mij en alvast slaappillen voor de terugreis. We rijden verder naar Whitfield waar we een motelletje, de Lake Side Inn, pakken. De temperatuur is ineens weer opgelopen tot 20 C en we kunnen lekker buiten borrelen voor de kamer. Aan de overkant zit een dierenziekenhuis, grappig, zo in je vakantie!
Straks eten bij de buren, een grill restaurant! Nog 2 ritten en dan zondag de auto inleveren waarna we nog 3 dagen in Vancouver zitten. We genieten!!!!!!

• 08 Oktober 2016 - 14:25

H&M: