Kanazawa- Otsu- Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van De Broekmannen - WaarBenJij.nu Kanazawa- Otsu- Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van De Broekmannen - WaarBenJij.nu

Kanazawa- Otsu- Kyoto

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg De Broekmannen

09 Oktober 2017 | Japan, Kyoto

Vrijdag 6/10 ’s Ochtends lopen we eerst nog over de Miyazawa morning market van Takayama en door het historische centrum met de oude houten huisjes. Daarna rijden we naar Shirakawa-go, een klein bergdorp wat op de Unesco lijst staat. De huizen hebben hele stijle rieten daken zodat sneeuw er niet op blijft liggen. Helaas begint het hard te regenen en moeten we een plu kopen om een beetje droog te kunnen blijven. Het lijkt een soort openluchtmuseum maar er wonen nog steeds mensen in de huizen.
Daarna rijden we door naar Kanazawa, weer een wat grotere plaats. We checken in in ons hotel en gaan de straat op en lopen naar het kasteel van Kanazawa. Het hotel ligt in een winkelgebied en het loopt gezellig. Helaas nog wel met wat miezer-regen. ’s Avonds lopen we een wat kleiner straatje in om wat te eten. Er zit een sushibar maar deze is vol. We willen in het kleine zaakje ernaast wat drinken om het daarna nog een x te proberen bij de sushitent maar ons cafeetje blijkt een restaurantje te zijn met 6 brandertjes waar je eten voor je neus wordt bereid in een pannetje, Sukiyaki Hitori Nabe (betekent 1 pannetje per persoon). We gaan dit proberen en het blijkt een goede zet te zijn, het was echt overheerlijk!

Zaterdag 7/10 De volgende ochtend proberen we nog naar de geishawijk te rijden in Kanazawa maar we kunnen geen geschikte parkeerplek vinden en besluiten om door te rijden naar de volgende slaapplek, Otsu aan het Biwa meer. Het is gelukkig weer droog geworden en de zon piept er soms weer tussendoor. Vandaag maar even een beetje relaxen aan het meer. We slapen hier in een guesthouse van een vreselijk aardig echtpaar. Ze begroeten ons als oude vrienden al spreken ze maar 3 woorden Engels. De kamer is erg leuk maar wel met een futon ipv een bed. We gaan lekker aan het meer zitten, buiten met ons drankje. De gastvrouw komt met allemaal hapjes aan gelopen. Na een uurtje of wat vragen ze of we binnen komen zitten bij hen aan tafel. Het is vreselijk gezellig, lang leve google translate! We worden vrienden op Facebook en maken foto’s. De gastheer kijkt mijn hele fotoalbum op mijn telefoon door en lacht zich het ongans, vooral om mijn Japanse wc-foto. Vanwege alle hapjes hoeven we niet meer te eten.

Leuk weetje nr 3; Kitkat is hier in heel veel smaken verkrijgbaar, waaronder nu, heel populair, de groene thee-smaak. Maar ook met bessensmaak, pure chocolade, aardbei etc. Dus apotheek DGK dan weten jullie vast wat eraan gaat komen....

Zondag 8/10 We rijden vroeg weg, na een heerlijk ontbijt en knuffels vd gastheer en-vrouw en gaan gelijk naar de Fushimi Inari Shrine bij Kioto met de duizenden rode poorten. We zijn er al om half 10 maar het gonst er al vd mensen. Wat een drukte zeg. Als we door de rode poorten omhoog gaan, lopen we voetje voor voetje, zo druk is het. Een foto maken zonder mensen erop wordt nog een hele uitdaging. Maar hoe hoger we komen, hoe minder mensen en zo waar het lukt om een paar mensenvrije foto’s te schieten. Het is er bloedheet, ineens is de temperatuur naar de 30C geschoten en schijnt de zon. Dus na de klim maar een heerlijk zwart sesamzaad ijsje gegeten om wat af te koelen.
Daarna rijden we naar het bamboe bos bij Arashiyama. Echter hier is het zo druk dat het filerijden is en we draaien maar weer om. Dinsdag als we Kioto verlaten gaan we het ’s ochtends vroeg nog eens proberen. Rebecca had gehoord dat de Chinezen deze week vrij zijn en massaal Kioto komen bezichtigen… We rijden naar het Rhino hotel (onze auto wordt in een garage getild met een lift) en kunnen nog net het laatste half uur vd F1 in Japan zien. Onze Max wordt 2e! Daarna gaan we met de metro naar de wijk Gion. Een hele uitdaging om een kaartje te kopen bij een automaat met alleen Japanse tekens maar mbv een aardige Jap lukt het. Tanken ’s middags was ook al gelukt, beetje logisch denken en je komt er wel. De wijk Gion staat bekend om de geisha’s maar we spotten er geen een. Wel komen we terecht bij een klein sushibarretje waar je een standaard menu krijgt. Vers gemaakt door de chef. Ik ben geen grote viseter maar besluit om niet te zeuren en maar gewoon alles op te eten wat er voor me neergelgd wordt. Het is gelukt en al zag het er soms heel griezelig uit of was het mondgevoel heel raar of zelfs taaiig… uiteindelijk was het best lekker. En met saketje ernaast smaakt alles wel lekker ;-)

Maandag 9/10 2e dagje Kyoto. Eerst naar de foodmarket, de Nishiki Market. En daarna lopend weer naar Gion, voor een 2e poging geisha’s. Gion is leuk, oude smalle straatjes met houten huisjes en veel dames in kimono’s. Op een terrasje wat gedronken en zowaar ook een geisha gespot. Het voelt een beetje als zoeken naar wild in Afrika. Het sfeertje is heel leuk vanwege alle kimonodames en heren. Daarna nog een tempel bezocht en wat gewinkeld. En nog echte Japanse renners, Asics hardloopgympen gescoord in de uitverkoop. Nu even bijtrekken op de kamer en straks weer een hapje eten, ik ga vanavond voor vlees ;-)
Het blijft leuk hier…….

• 12 Oktober 2017 - 10:50

Marylene Paes:

Hoi Karin,
    Wat verschrikkelijk leuk om jullie reisverslag te lezen ,ik geniet ervan.
    Nog een hele fijne vakantie en blijf genieten.